Jan Szyrocki (2)
Tradycje te nie umarły. Ciągle bardzo poważnie traktuje się wszelkiego rodzaju koncerty, festiwale muzyczne, które mogą przybierać najróżniejszą formę, zawsze jednak – nawet te bardzo lokalne imprezy muzyczne – traktowane są z należnymi tej muzie POWAGĄ I POSZANOWANIEM.
Przykładem zachowania ciągłości tych tradycji jest chociażby 25. edycja koncertu im. ks. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, który to koncert jubileuszowy odbył się w dniu 22. kwietnia 2017 roku w murach kościoła pod wezwaniem Matki Bożej Szkaplerznej w Gierałtowicach.
Gospodarzem tego muzycznego wydarzenia tradycyjnie jest gierałtowicka parafia, organizatorami zaś chór „Skowronek” – Gierałtowice, Gmina Gierałtowice oraz Gminny Ośrodek Kultury.
Zgodnie z tradycją w koncercie biorą udział wszystkie chóry gierałtowickiej gminy. W tegorocznym koncercie jako pierwszy wystąpił chór „Cecylia” z Paniówek. „In manus Tuas” – tym utworem „Cecylia” otwarła swój występ. Dzieło to zawdzięczamy Gerwazemu Gorczyckiemu, którego z dumą nazywamy także „Compositor ex Silesia”, często też – mówiąc o Gorczyckim – używa się określenia „polski Haendel”.
W dalszej części koncertu w wykonaniu tego chóru usłyszeliśmy: „Panis Angelicus” – Claudio Cascioliniego, do słów św. Tomasza z Akwinu. „Tantum Ergo” – Domenico Bertolucciego. „Alleluja Amen” – Berga.
Partię solową wykonała Patrycja Włodarz.
Akompaniował Paweł Widera, dyrygowała Beata Stawowy.
Chór „Bel Canto” z Chudowa, zaprezentował się z repertuarem, który wkomponował się w nastrój sobotniego wieczoru, bowiem nawiązywał do zmartwychwstania Chrystusa dzięki Miłosierdziu Bożemu. W wykonaniu chóru, który po raz pierwszy wystąpił jako żeński a nie jak do tej pory – mieszany, usłyszeliśmy: „Do Miłosierdzia Twego”, „Zmartwychwstał Pan i żyje dziś” – sł. i muzyka M. Gajda, „Jezus Zwyciężył” w opracowaniu M. Pospieszalskiego, M. Samborskiej.
Dyrygowała – Barbara Jałowiecka-Cempura.
W MAŁYM KOŚCIÓŁKU POD WEZWANIEM WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH W ŁAZISKACH RYBNICKICH -KAMIENNA CHRZCIELNICA. ISTNIEJĄ PRZESŁANKI KU TEMU, BY SĄDZIĆ, ŻE POCHODZI ONA Z CZASÓW WĘDRÓWEK CYRYLA I METODEGO KIEDY TO NA TEJ ZIEMI MIELI PRZEBYWAĆ (W DALSZYM CIĄGU NAPŁYWAJĄ NOWE INFORMACJE)
KOŚCIÓŁ W ŁAZISKACH RYBNICKICH – MIEJSCE GDZIE WPADŁ POCISK (PRAWDOPODOBNE BYŁA TO BOMBA, KTÓRA NIE WYBUCHŁA) PRZYPADEK? – BYĆ MOŻE… MIEJSCE ZAZNACZONE JEST SYMBOLEM TRÓJCY PRZENAJŚWIĘTSZEJ
Chór „Słowik” z Przyszowic jest przykładem szkoły, w której poprzez muzykę człowiek bez względu na wiek uczy się życia – powiedziała na wstępie mgr Gabriela Więcko – prowadząca tegoroczny koncert – a do elementów konstytutywnych tej szkoły należą; słuchanie, ofiara i muzykowanie. Słuchanie wymaga wyciszenia […] nie mogą dobrze śpiewać soprany, jeśli nie słuchają altów, podobnie nie zaśpiewają pięknie tenory, jeśli nie usłyszą basów. […] Żeby osiągnąć harmonię głosów potrzeba godzin prób, ćwiczeń, ofiarnego wysiłku. Dopiero ze słuchania i ofiary rodzi się muzykowanie – radość z daru głosu i wspólnego śpiewu”. […] (Wybrany fragment wypowiedzi osoby prowadzącej koncert).
W wykonaniu „Słowików” z Przyszowic usłyszeliśmy:
„Ave Mundi Spes Maria” – G. G. Gorczyckiego, „Laudate Dominum” – Ch. Gounoda, „Alleluja Amen” w opracowaniu G. Th. Berga oraz „Dzięki Ci, Ojcze”.
Akompaniowała Barbara Jałowiecka-Cempura, dyrygował Henryk Mandrysz.
Gospodarz koncertu, chór „Skowronek” z Gierałtowic wystąpił jako ostatni z grona czterech gminnych chórów.
[…] Nie martw się gdy jest źle, bo będzie lepiej. Martw się wtedy, gdy jest dobrze, bo będzie gorzej – powiedziała na wstępie pani Gabriela, zapraszając chór „Skowronek” przed ołtarz gierałtowickiego kościoła. Świat, w którym żyjemy potrzebuje piękna, aby nie pogrążyć się w rozpaczy. Piękno podobnie jak prawda budzi radość w ludzkich sercach i jest cennym owocem, który trwa mimo upływu czasu, tworzy więź między pokoleniami i łączy je w jednomyślnym podziwie […]. Zmieniają się mody czy kierunki, ale prawdziwe piękno trwa […].
W wykonaniu gierałtowickiego „Skowronka” usłyszeliśmy:
„Omni die dic Mariae” – Grzegorza G. Gorczyckiego, „Pater Noster” – Norberta Blachy, „Nynie otpuszczajeszi” – Karola Szymanowskiego oraz „Panis Angelicus” – Franka.
Partie solowe wykonały: Dominika Związek i Mirela Adamczyk.
Akompaniował Mirosław Marcol. Dyrygowała Beata Stawowy.
W zwyczaju organizatorów jest zapraszanie gościa specjalnego. Tym razem obecnością na koncercie zaszczycili nas druhowie i druhny „Chóru Katedralnego Parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła” z Gliwic, pod dyrekcją profesor Krystyny Krzyżanowskiej–Łobody.
[…] Początki istnienia chóru związane są z pierwszym organistą a zarazem chórmistrzem – Kurtem Mazkerem. W 1911 roku powstał pierwszy chór parafialny. Po śmierci Matzkera pracę kontynuowali inni dyrygenci. Chór przeżywał w swojej historii także trudne momenty. Był czas, kiedy doszło do rozwiązania działalności zespołu. W sierpniu 1966 roku z inicjatywy ks. wikariusza Józefa Kampki zespół ponownie odżył i rozpoczął swoją działalność. Od tego czasu organistą i dyrygentem był pan Wacław Różak, zaś w latach 80. dołączył do zespołu syn dyrygenta, Wojciech […]. (Wybrane fragmenty, więcej na silesia-pro-europa.gliwice.pl/mecenat/17-chor-katedralny.html).
Bogate tradycje muzyczne zespołu kontynuuje chór katedralny – po reorganizacji i poszerzeniu składu. Od 2007 roku prowadzony jest przez panią profesor Krystynę Krzyżanowską-Łobodę – wykładowcę Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Akompaniatorem zespołu jest Bogdan Stępień, absolwent Studium Organistowskiego w Łodzi oraz Instytutu Muzykologii KUL w Lublinie. Funkcję prezesa pełni Antoni Trzeja. Chór w 2011 roku obchodził 100. rocznicę powstania i został odznaczony Złotą Odznaką Honorową Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr. Obecnie chór liczy 52 członków. Należy dodać, że śpiewają w tym zespole także byli członkowie innych chórów, między innymi Akademickiego Chóru Politechniki Śląskiej. Więcej: (centrumedukacyjnejp2.pl/chor-katedralny/) oraz https://www.facebook.com/pg/chor.katedralny/about/ .
W wykonaniu gości z Gliwic usłyszeliśmy:
„Stabat Mater”, „Tota Pulchra” – G. G. Gorczyckiego, „Hymn Wielkanocny”, „Parce Domine” – F. Nowowiejskiego, „Gloria” z Mszy Świętokrzyskiej – J. Maklakiewicza, „Regina Coeli” – M. Sawy, „Magnificat” – J. R.
Dyrygowała Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, zaś akompaniował Bogdan Stępień. Koncert prowadziła mgr Gabriela Więcko.
Chóralny śpiew rozbrzmiewał od zawsze na śląskiej ziemi, koncerty dawały kiedyś możliwość bliższego zapoznawania się z życiorysami kompozytorów a także historią powstawania poszczególnych utworów. Tak było i jest, mimo że dziś otoczeni jesteśmy mediami, prześcigającymi się w informacjach, ciągle chętnie słuchamy muzyki, śpiewu a także wypowiedzi prowadzących koncerty – „na żywo”.
Pewnie zarówno ksiądz Gorczycki jak i Jan Szyrocki, a także wielu jeszcze zacnych tego świata sztuki, cieszy się – spoglądając z góry – że są nadal na tej ziemi ludzie, którzy podtrzymują te jakże piękne tradycje. Pokochać Śląsk, to znaczy poznać zwyczaje tego regionu, a zacząć chyba należałoby od muzyki, bo to pojęcie – czy tego chcemy czy też nie – i tak pociągnie nas w stronę historii – a potem będzie już z „górki”.
Kiedy już zrozumiemy i docenimy piękno muzyki – niedługo potem i niezależnie od miejsca skąd przybyliśmy, poczujemy się Ślązakami i gotowi będziemy oddać temu skrawkowi ziemi dosłownie i w przenośni samego siebie. Na koniec, jak co roku, wypada pożegnać się chóralnym pozdrowieniem – Cześć pieśni…
Łaziska Rybnickie* – W tym przypadku jest to nazwa własna wioski w powiecie wodzisławskim.
Pierwsze zdjęcie: ORGANY W MAŁYM KOŚCIÓŁKU POD WEZWANIEM WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH W ŁAZISKACH RYBNICKICH; TO W TYM DREWNIANYM KOŚCIÓŁKU WIELOKROTNIE WYSTĘPOWAŁ ZNANY I CENIONY W ŚWIECIE CHÓR JANA SZYROCKIEGO, A ON GRAŁ NA TYCH ORGANACH.
Źródła: https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Szyrocki
encyklopedia.szczecin.pl
https://www.google.pl/search?q=jan+szyrocki.&ie+4+f-8&client=firefox-b&
https://www.facebook.com/chor-skowronek-344219492398636/?ref=nf
www.gok.gieraltowice.pl/chor-slowik.html
www.gok.gieraltowice.pl/chor-cecylia.html
https://www.facebook.com/the.Bel.Canto.chor
www.facebook.com/pg/chor.katedralny/about
Tadeusz Puchałka
Zdjęcia Autora