Nieistniejący Paryż Eugène Atgeta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiosną 2012 roku Musée Carnavalet – Muzeum Historyczne Miasta Paryża postanowiło zaprezentować unikalną spuściznę po Eugène Atgecie – jednym z najbardziej znanych fotografów XX wieku. Na wystawę złożył się wybór 230 odbitek, wykonanych przez niego w Paryżu w latach 1898-1927, które pochodzą zarówno ze zbiorów własnych Musée Carnavalet, ale także z kolekcji Georg Eastman House de Rochester oraz Fundacji Mapfre w Madrycie. Eugène Atget (ur. Libourne, 1857 – zm. Paryż, 1927), uznawany dziś za wybitnego dokumentalistę i klasyka w dziedzinie pejzażu miejskiego, w latach 1898-1914 fotografował Paryż na zamówienie różnych urzędów oraz instytucji publicznych (m. in. Musée Carnavalet), lecz również – architektów, projektantów, wydawców i artystów. Uwieczniając ulicę po ulicy, budynek po budynku, cierpliwie sportretował on stolicę Francji z przełomu XIX i XX wieku, pozostawiając unikalny obraz nieistniejącego już miasta sprzed jego brutalnej modernizacji, przeprowadzonej przez barona Haussmanna. Fotografował też mieszkańców Paryża (poza stanami uprzywilejowanymi) oraz przedstawicieli różnych zawodów. Z cienia wydobył Atgeta „mistrz obiektywu” – Man Ray, publikując jego zdjęcia w Revolution Surrealiste (1926). Po śmierci paryskiego fotografa część jego archiwum zakupiła oraz przewiozła do Stanów Zjednoczonych zafascynowana nim amerykańska fotografka, Berenice Abbot, a w 1968 r. przejęło je nowojorskie MoMA. Prace Atgeta wywarły wpływ na twórczość późniejszych dokumentalistów, tj. Walkera Evansa, Lee Friedlandera czy Bernda i Hilli Becher.

 

Eugène Atget, Paris, Musée Carnavalet Historie de Paris, 25.04-29.07.12

 

 Oprac. Agnieszka Maria Wasieczko

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*