“Leże” Natalii Bażowskiej w Miejscu Projektów “Zachęty”
Szersza publiczność usłyszeć mogła o młodej artystce za sprawą jej wideoperformansu Luna z 2014 roku. Filmowy materiał ukazuje relację między kobietą a dziką wilczycą oraz próby poszukiwania obszarów porozumienia. Widzimy kolejne fazy tego niezwykłego dialogu — od warunkowanej instynktem samozachowawczym obserwacji z dystansu, aż po powodowane uniwersalną potrzebą bliskości międzygatunkowe porozumienie. Autorka mówi, że planowała nakręcenie filmu o wilkach, a bliskość wydarzyła się sama. Piękne formalnie dzieło powstało w lesie — w eksperymentalnej stacji przyrodniczej koło Poznania, (we współpracy ze specjalistą od wilków), a sam performans zdaje się odwracać częstą w wypadku artystów pracujących ze zwierzętami sytuację przenoszenia istot dzikich do miejsc sztuki. Bażowska usiłuje wniknąć w naturalne środowisko, poczuć je, zbadać dotykowo (jak w innym pokazywanym na wystawie filmie Intymność); chodzi jej o empatyczne poznanie świata przyrody, a nie o ujarzmienie czy instrumentalne wykorzystanie jej elementów do stworzenia dzieła.
Z Luną sąsiaduje na wystawie instalacja przestrzenno-dźwiękowa. Widz zaproszony jest do wejścia do sali wypełnionej nakładającymi się na siebie odgłosami wycia wilków, do poczucia miękkości i zapachu leśnej ściółki. Wyłączenie zmysłu wzroku w ciemnym pomieszczeniu pogłębia wrażenie pełnego wniknięcia w stworzony przez Bażowską świat.
Na parterze galerii znajduje się tytułowe leże – instalacja przestrzenna przygotowana z myślą o wystawie. Od jakiegoś czasu artystka tworzy rzeźby runowe — zbudowane ze znalezionych w lesie elementów organicznych i różnego rodzaju rzeźbiarskich spoiw. W MPZ obejrzeć można rzeźby z tego cyklu, przypominające dzikie zwierzęta. Leże rozwija ideę rzeźb runowych, osiągając jednocześnie wielkość instalacji przestrzennej.
Natalia Bażowska jest także malarką. Tworzy obrazy wynikające z obserwacji ludzi i przyrody, przepuszczonych przez filtr własnej wyobraźni. Każde płótno staje się w ten sposób metaforyczną historią, zapisem stanu świadomości. Dla twórczości Natalii Bażowskiej znamienne jest rozwijanie ulubionych wątków w kolejnych pracach i za pomocą różnych technik. Wystawa Leże dowodzi tej prawidłowości.
Natalia Bażowska (ur. 1980) — Ukończyła Śląski Uniwersytet Medyczny (2005) oraz Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach (2012). W 2010 roku obroniła doktorat Ocena emocji wywołanych przekazem wizualnym osób cierpiących na depresję w Katedrze i Klinice Psychiatrii SUM.
Kuratorka: Magda Kardasz
Współpraca: Karolina Bielawska
Wystawa prezentowana będzie w dniach 25.04–21.06.2015