SIEMYŚLI LUBI KINO „Granice bólu”

imagesCAFWR6CIFilm „Granice bólu” to debiut reżyserski Juana Carlosa Mediny. Fabuła dla zrozumienia opowiadanej historii przenosi widza równolegle w dwa światy i osobne wątki, które jak pajęcza siec łączą się w całośc wyjaśniając skrywaną tajemnicę. Jedna z kart odsłania nam  wątek dzieci ,które na początku wieku XIX  w zabobonnej hiszpańskiej wsi oskarżone zostały o czary. Ich jedyną winą było to że zadawały sobie dla zabawy cierpienie fizyczne. Uśmiechając się do siebie podpalały się, okaleczały swe ciała. Dzieci te nie znały bólu za co nakazem administracji umieszczone zostały w odosobnionym zakładzie psychiatrycznym, gdzie poddawano je obserwacji i próbie eksperymentalnego leczenia. Tu śledzimy dorastanie jednego z nich chłopca imieniem Berkano.

Drugi wątek przenosi nas w czasy współczesne. David- lekarz traci w wypadku żonę lecz udaje uratowac się jego przedwcześnie narodzone dziecko. Nagle pogrążonego w żałobie mężczyznę dotyka kolejna wiadomośc-ma ostrą białaczkę i jedyne co może zatrzymac chorobę jest przeszczep szpiku od rodziców. David nie utrzymywał ze swym apodyktycznym ojcem kontaktu i po wielu latach wraca w swe rodzinne strony. Wyjawiając intencję przyjazdu okazuje się że rodzice nie mogą mu pomóc ponieważ on sam został zabrany w więzieniu od swej prawdziwej matki dysydentki więzionej przez faszystowski reżim Franco. Co ciekawe Medina po Guiilermo del Toro reżysera „Labiryntu Fauna” sięga do hiszpańskiej traumy- bratobójczej wojny domowej i dramatycznych czasów wojskowej junty. Byc może Hiszpanie nie potrafią rozdzierac ran tak bolesnych do dziś bo już kolejny obraz tematyki ogromnej zbrodni, więziennych kaźni, tortur, zagadkowych zaginiec przenosi na wymiar metafizyczny. Chłopiec Berkano mieszka nadal w „swym królestwie”, lecz po masakrze anarchistycznych bojowników z milicji CNT stacjonujących w szpitalu oraz szpitalnego personelu Frankiści w budynku urządzili kaźnie a rezydent nie znający bólu mianowany został głównym katem dla tych nieszczęśników ,którzy tam się dostali. David badając przeszłośc przybranego ojca odkrywa długo skrywaną tajemnicę z przeszłości i miejsce pracy ojca policjanta. Oba wątki się stykają odsłaniając koszmar kata i ofiary. Tragedię dzieci poznających historię swych rodziców po obu stronach barykady. Jak widac współczesnej Hiszpanii nadal trudno jest się z tym zmierzyc

Grudzień 2013                                                       Roman Boryczko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*